Kiedy 1 kwietnia na profilu facebookowym PANEK CarSharing zawiadomiono o wprowadzeniu do usługi nowego samochodu, prawie wszyscy odebrali to jako żart. Okazuje się jednak, że wiadomość była prawdziwa i już we wrześniu. Użytkownicy CarSharingu będą mogli jeździć Syrenką LUX z 1979 roku.
Prace zwiazane z restauracją i dostosowaniem do usługi trwały kilka miesięcy. Mimo faktu, ze była użytkowana okazjonalnie i bardzo zadbana wymieniono w niej wiele części, wymieniono podsufitkę i zamontowano system, dzięki któremu może jeździć w CarSharingu. Wynająć ją będzie można z poziomu aplikacji, tak samo jak inne samochody PANEK otwierana i zamykana będzie telefonem.
Syrena jest czwartym po Polonezie z 1993 roku, Maluchu z 1991 roku i Fiacie 125p z 1988, samochodem klasycznym. Jest najstarsza, najtrudniejsza w prowadzeniu i udostępniona będzie tylko tym osobom, które mają dobrą historię wynajmów w PANEK CarSharing a na wynajmy przeznaczyły minimum 500 zł od czasu startu usługi.
Syrena to samochodów wyjątkowy, niektórzy mówią o nim „królowa szos” Zaprojektowana przez rodzimych inżynierów, jest jedynym powojennym samochodem w całości skonstruowanym w kraju.
Powstała w odpowiedzi na potrzebę i aspiracje rządu do posiadania własnego, małolitrażowego auta dla mas. Potrzebowano czegoś, coś co mogłoby powtórzyć sukces znanego w Europie Forda T. Polska myśl techniczna miała jednak od początku wiele ograniczeń, największymi były cena i dostępność materiałów produkcyjnych. Zdecydowano wiec o wykorzystaniu jak najwiekszej liczby części i rozwiazań z produkowanej już Warszawy. Zabazowano na drewnianym szkielecie i chciano zastosować nadwozie drewniane pokryte dermatoidem, gdyż w tamtych czasach Polska cierpiała na brak głęboko tłoczonych blach karoseryjnych.
Konstruktorzy FSO działali dość sprawnie, prototyp Syreny pokazano już w 1953 roku (31 grudnia). W początkowej fazie samochód miał drewniany szkielet oraz błotniki przedni i tylny oraz fragmenty drzwi i dachu z samochodu Warszawa. To był jednak dopiero początek, bo Syrena przeszła wiele zmian.
Zdecydowano się na szczęście konstrukcję stalową i metalową karoserię co spowodowało, że samochód był ciężki ale wytrzymały. Ważył 950 kg co w porównaniu do produkowanych w analogicznym okresie aut robiło wrażenie. Był to więc czołg z silnikiem 22KM, który bazował na Warszawie, miał przypominać zachodnie marki, jednak ze względu na pośpiech i możliwości produkcyjne był mizernej jakości i ledwo jechał.
Syrena na szczęście dalej się zmieniała. Z czasem dostała silnik Wartburga o pojemności 992ccm. W Późniejszym okresie zmniejszono pojemność i zdublowano moc, samochód w wersji 105 posiadał już 40KM.
Produkcją Syreny zajmowała się na początku wyłącznie fabryka w Warszawie, z czasem samochody składano także w Bielsku-Białej, gdzie znajdowała się Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM). Od 1975 zaczęto produkować wersję 105 LUX i to właśnie ten wariant zaproponowano Użytkownikom w CarSharingu. W przeciwieństwie do Syreny 103, posiada ona tradycyjnie otwierane drzwi (poprzednie modele miały drzwi pod wiatr, czyli takie jak obecnie niektóre wersje samochodów w Rolls Royce). Poza tym zintegrowane z siedzeniami zagłówki, przeniesiona drzwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego, które obecnie znajdują się w podłodze, a poprzednio w okolicach kieronicy.
Przez cały okres produkcji, czyli od 1952 roku do 1988 wyprodukowano 521 311 samochodów (dla porównania w 2018 roku w Polsce sprzedano 531 889 nowych samochodów osobowych). Z czasem coraz większym problemem stawało się zachowanie jakości samochodów, środki produkcji były już mocno wyeksploatowane. Syrena przestała być produkowana w 1983 roku. Teraz po 36 latach od tego momentu wróciła w okoliczościach, których jej konstruktorzy nie mogli przewidzieć.
Już za kilka dni Użytkownicy PANEK Carsharingu otrzymają do użytku Syrenę 105 LUX z 1979 roku już Posiada ona 5 osobowe nadwozie, metalową karoserię z silnikiem dwusuwowym 842ccm, 4 przełożeniami do przodu i 1 do tyłu. Będzie ona dostępna dla wszystkich osób, które posiadają prawo jazdy, mają aktywną aplikację PANEK CS a na usługę od początku jej powstania wydali co najmniej 500 zł. Syrena to pierwszy samochód, który posiada pewne ograniczenia i podróżować mogą nim osoby, które użytkowały wcześniej inne samochody PANEK CarSharing.
Syrena 105 z cała pewnością nie jest samochodem dla każdego. Prowadzenie jej wymaga doświadczenia i umiejętności, dlatego firma PANEK zachęca do Użytkowania głównie osoby, które miały do czynienia z autami tego typu. Przekraczanie prędkości, obrotów i dynamiczna jazda w przypadku tego samochodu jest szczególnie niewskazana. Z tego względu samochód posiada wszelkie systemy monitoringu oraz jak w przypadku innych aut klasycznych swojego opekuna, który będzie auto tankował i dbał o nie szczególnie. Specyficzna budowa i fakt, ze jest to silnik 2- suwowy powodują, zę auto nie może być tankowane przez Użytkowników. Syrena jest autem-symbolem, które ma za zadanie przypomnieć historię motoryzacji i pokazać Użytkownikom, jak wyglądała motoryzacja kiedyś oraz jak wiele się w niej zmieniło.
Koszt wynajmu Syreny to 0,80zł za minutę i 0,80 zł za kilometr a w subskrypcji odpowiednio 0,80 zł za minutę i 0,50 zł za kilometr.
Na początek Syrena dostępna będzie w Warszawie, dotychczasowe samochody klasyczne (Polonez, Maluch i Fiat 125p) pojawią się w innych miastach. Z czasem Syrena zostanie przetransportowana do Krakowa, Lublina, Wrocławia i Trójmiasta, tak żeby wszyscy spełniajacy warunki usługi Użytkownicy mogli cofnąć się do końca lat 70’.
@ copyright PANEK S.A. / strona internetowa Asearch.pl Asearch.pl