rozwijając się na coraz to nowe obszary gospodarki. Jako wygodne, określa się rozwiązania, które nie nakłaniają do zakupu rzeczy, lecz dają dostęp do korzystania z nich za rozsądną cenę. Trend ten najbardziej popularny jest w USA, gdzie wartość ekonomii subskrypcji wyceniana jest na 420 mld dolarów. Korzystają z niej osoby między 25 a 44 rokiem życia, które wydają regularnie od 10 do 100 dolarów miesięcznie na różnego typu subskrypcje.
W Polsce za współdzielone dobra uznaje się na przykład: CarSharigowe samochody PANEK, dostęp do Netflixa, rowery Veturilo. Dostęp do nich może być na zasadzie abonamentu, subskrypcji albo opłaty jednorazowej, tak samo jak w przypadku diet pudełkowych i dostępu do czasopism w trybie on-line. Wymienione usługi i produkty różnią się sposobem zakupu oraz modelem sprzedaży, płatności i odnawialności, uznaje się je jednak za elementy ekonomii współdzielenia.
Subskrypcja polega na płaceniu z góry za dostęp do określonych dóbr. Dla osób, które decydują się na taki sposób związania, dostawca może przygotować dodatkowe korzyści, jak zniżki, czy specjalne warunki. Subskrybenci są więc premiowani za lojalność. Korzystającym z abonamentów można zaproponować więcej niż tym, którzy kupują okazjonalnie. Stała relacja z Klientem pomaga przedsiębiorcom lepiej dostosowywać produkt do grupy osób korzystających. Są na rynku usługi, które dostępne są jedynie w postaci subskrypcji, powodem tego jest obrany przez firmę model sprzedaży oparty wyłącznie na prenumeracie. Dla niektórych przedsiębiorstw subskrypcja jest jednym z wariantów, dla innych jedynym sposobem dystrybucji usług i towarów.
Rynek abonamentów w Polsce rozrasta się, najbardziej za sprawą podmiotów, które od początku swojej działalności świadczą usługi w takim modelu (np. Netflix, HBO, Audioteka). Część firm stara się wdrożyć system subskrypcyjny jako innowację w swojej działalności, jest ich jednak zdecydowanie mniej. Jednym z podmiotów, który zdecydował się na dostosowanie swojej usługi do panujących na świecie trendów jest PANEK CarSharing, dostawca samochodów współdzielonych w Warszawie, Lublinie i Krakowie.
-Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie modelu subskrypcji jako jednego ze sposobów korzystania z CarSharingu. Użytkownik, który zdecyduje się na stałą, comiesięczna opłatę, zyska dostęp do wielu przywilejów. Subskrypcja obniża cenę za kilometry jazdy, czas postoju i rezerwację oraz zwolni z odpowiedzialności za szkody. Chcielibyśmy, żeby nasza usługa wyprzedzała trendy i generowała potrzebę używania. Naszym celem jest dawanie Użytkownikom wyboru. Mogą oni korzystać z CarSharingu po cenach standardowych lub wybrać Koszyk Korzyści czyli dostęp do nowoczesnych metod ograniczania kosztów, które sprawdzają się za granicą. - informuje Maciej Panek, Prezes Zarządu PANEK S.A.
Już od 25 czerwca Użytkownicy usługi PANEK CarSharing będą mogli kupić subskrypcję, czyli dostęp do usługi CarSharingu na specjalnych warunkach. Cena każdego przejechanego kilometra będzie co najmniej 0,30 zł niższa, a koszt postoju o 50% tańszy. Ponadto Użytkownicy subskrypcji będą zwolnieni z odpowiedzialności za szkody, pod warunkiem zgłoszenia zdarzenia w ciągu godziny. Firma PANEK przygotowała też ofertą subskrypcji ze zniżką. Będzie ją mogła kupić każda osoba posiadająca aktualną legitymację studencką. Cena subskrypcji standardowej wyniesie 79 zł a subskrypcji studenckiej 49 zł. Obydwie będzie można nabyć z poziomu aplikacji ,wygodnie płacąc kartą.
Poza subskrypcją firma PANEK wprowadziła cały pakiet korzyści dostępnych w aplikacji w zakładce „koszyk korzyści”. Na Użytkowników czeka możliwość dokonania przedpłat wraz z otrzymaniem faktury zbiorczej, zakup pakietu dobowego i tygodniowego z jedną dobą gratis oraz liczne bonusy. Dodatkowo PANEK CarSharing rozszerza flotę o nowe, wyższe klasy samochodów, dając możliwość użytkowania wszystkich ze zniżką.
Jedna z czołowych amerykańskich instytucji badawczych- Gartner, twierdzi, że do końca 2020 roku 70% dostawców oprogramowania wdroży model sprzedaży oparty na subskrypcji. Zmiany czekają także branżę finansową, która na skutek ponad 50% zainteresowania konsumentów w USA, pracuje nad rozwiązaniami subskrypcyjnego dostępu do usług. Nad abonamentami pracuje także branża lotnicza i kolejnictwo. Wprowadzona przez PANEK usługa subskrypcji nie jest pierwsza na rynku, jest jednak jedyną w branży wynajmu samochodów na minuty, która oparta została o duży pakiet korzyści dodatkowych.
@ copyright PANEK S.A. / strona internetowa Asearch.pl Asearch.pl